Over Schizofrenie Check hoe het met je gaat! Reageer Archief Forum Disclaimer/Privacy verklaring | Colofon

E-health
Boekentips
Mindfulness
Stemmen horen
Rust in je hoofd
Hersenonderzoek
Social media
Confrontaties aangaan

Diabetes
De inlooppoli
Drugs
Gezond eten
Bewegingsstoornissen
Mondverzorging
Dag en nacht ritme
Blowen

Wonen
Jongeren
Het ervaringsspel
Migranten
Kinderwens
Relatie broer/zus
Actie maakt gezond!
2 moslims over schizofrenie


Met gamen gaat er een wereld voor je open


Dennis heeft niet veel vrienden. Heeft hij ook geen behoefte aan, zegt hij. De paar vrienden die hij regelmatig ziet en spreekt lijken wel een beetje op hem. Het zijn z’n soulmates. Veel woorden hebben ze niet nodig om elkaar te begrijpen. Samen bezoeken ze de nieuwste films, voetballen op straat en delen hun passie voor gamen. Soms spelen ze samen een spelletje, op Dennis' kamer, maar door de week, als ze geen tijd hebben om elkaar ‘live’ te zien, spelen ze online. Het leuke van dat online-gamen is dat er ook andere mensen kunnen meespelen. Zo heeft Dennis de laatste jaren een heel netwerk aan game-vrienden opgebouwd, in binnen- én buitenland. Zijn Engels is daardoor met sprongen vooruit gegaan. Soms praten de gamers tussen het spelen door over hun land, school, werk of gebeurtenissen. Op die manier steekt Dennis ook nog iets op over andere gewoonten en culturen. Maar er is meer dat Dennis boeit aan het gamen.

1. Gamers spelen in een ‘omgeving’ waar ze tegen of met elkaar strijden. Die omgeving kun je zelf ontwerpen. Dennis vindt het een uitdaging om zelf een zogenaamde map te creëren. Daarin kan hij al zijn fantasie en creativiteit kwijt. De laatste map die hij ontwierp leverde 50.000 (!) bezoekers op.
2. Het ontwerpen van een map bevordert bovendien zijn ruimtelijk inzicht. Hij leert om situaties van alle kanten te bekijken.
3. Samen spelen vergt snel denkwerk en strategisch inzicht. Dennis vindt het leuk om steeds weer nieuwe tactieken te bedenken. Dat helpt hem scherp en alert te blijven én vooruit te denken.
4. Doordat Dennis met verschillende mensen speelt, heeft hij geleerd om samen te werken en beter te communiceren.
5. Het fijne aan gamen is dat Dennis helemaal zelf kan bepalen wat er gebeurt. Dat maakt het extra aantrekkelijk voor hem.

Computer- en videogames hebben in de afgelopen jaren/decennia een enorme opmars gemaakt.  Gaming is uitgegroeid tot een volwassen vorm van vrijetijdsbesteding waar miljoenen zich mee vermaken. In Nederland alleen al besteedden we in 2008 samen gemiddeld 48 miljoen uur per week aan computergames. Gaming krijgt hiermee een steeds grotere rol binnen het huishouden en staat zelfs al op de vierde plek in het mediaconsumptie onderzoek na TV (13.1 uur), radio (11.2 uur) en internet (7.2 uur). Er komen steeds meer verschillende typen games op de markt en het zijn al lang niet meer alleen jongeren die graag gamen. Zo blijkt dat ruim de helft van de 50-plussers in Nederland regelmatig gamed!  ‘Vermaak’ is voor de meeste gamers nog steeds de voornaamste reden om te spelen.

Het spelen van games dringt dan ook hoe langer hoe meer door in het bedrijfsleven, op scholen en universiteiten. Recent Europees onderzoek (mei 2009) naar het gebruik van games op scholen, toont aan dat het spelen van games bijdraagt aan de ontwikkeling van sociale en intellectuele vaardigheden. Het verbetert o.a. je reken-, en taalkundig vermogen, geheugen, ruimtelijk inzicht en oog-hand coördinatie. Daarnaast stimuleert gamen de creativiteit en vergroot het je kennis van nieuwe computertechniek, die in de huidige samenleving steeds belangrijker wordt. En zoals Dennis al zei: Samen gamen versterkt de sociale band. Of dit nu plaatsvindt in de huiskamer (fysiek) of online, gamen als sociale activiteit wordt door de toename van het aantal spelletjes en de mogelijkheid om met gelijkgestemden een spel te spelen steeds populairder. De sociale betekenis wordt versterkt doordat wereldwijd steeds meer mensen online gaan gamen.


Gevaren?


Het lijkt erop dat gamen hoe langer hoe meer als goed voor de ontwikkeling van mensen gezien wordt. Toch duiken af en toe onderzoeken en berichten op die ook op de gevaren van gamen wijzen. Zo leert een recent promotieonderzoek van Tony van Rooij, werkzaam bij het onderzoeksbureau IVO, dat op dit moment 12.000 tieners tussen de 13 en 16 jaar verslaafd zijn aan spelen via internet. De verslaafde jongeren hebben meer last van depressieve gevoelens en van eenzaamheid, angst en een negatief zelfbeeld. "Het lijkt erop dat ze zijn gaan gamen toen ze niet lekker in hun vel zaten en dat juist door de spelletjes de problemen weer erger zijn geworden", stelt de promovendus. Over het algemeen ontgroeit een groot deel van de tieners hun gameverslaving. Voor oudere gamers ligt het gevaar van verslaving ook op de loer. Daarom is het belangrijk om bijvoorbeeld op vaste tijden te spelen, afspraken met anderen te maken, op tijd naar buiten gaan etc. Dat vergt enige zelfdiscipline, maar levert uiteindelijk veel meer gameplezier op.

www.weetwatzegamen.nl (over gamen en jongeren)
www.gezondvgz.nl (zoekwoord gamen)


bron: www.gamenisgoed.nl

 

Share on Facebook Share on Twitter




  De feiten op een rij
Games verbeteren sociale en intellectuele vaardigheden
Games trainen de oog-handcoördinatie
Games trainen het ruimtelijk inzicht en reactievermogen
De meeste games worden samen met andere mensen gespeeld, gamen is dus een sociale sport
Maar let op: Het gevaar van verslaving ligt op de loer!